KENNEMERLAND - Studenten Kind en Educatie op de campus
Haarlem van het
Nova College spraken 11 december over het kinderboek ‘Sam en
het niet-leuke geheim’ van Wouter Vaessen, voormalig zedenrechercheur en nu
werkzaam bij Veilig Thuis. Dat boek schreef hij samen met zijn voormalig
collega Pieter Melsen na talloze gesprekken met kinderen over niet-leuke
geheimen, zoals bijvoorbeeld seksueel misbruik, pesten en huiselijk geweld.
(bron en foto: Nova College)
Het boek dat is bedoeld om ouders, kinderen en professionals
te helpen bij moeilijke gesprekken kan ook de studenten van de opleidingen Kind
en Educatie helpen. Tijdens hun stage en werk in het onderwijs of in de
kinderopvang kunnen zij immers te maken krijgen met kinderen die een niet-leuk
geheim meetorsen. ‘Het rotgevoel verdwijnt niet vanzelf en praten helpt,’ weet
Wouter Vaessen.
Wouter gaf in gesprek aan dat de generatie van nu geringe
(digitale) seksuele opvoeding heeft gehad en dat dit te merken is doordat de
jongeren van nu daar last van ondervinden. Door de nieuwe Wet aanpak seksuele
misdrijven hoopt hij dat we kinderen bewust maken van seksuele omgangsnormen.
Hiermee slaat hij de brug naar de praktijk waar de studenten werken. Zij kunnen
een cruciale rol spelen in deze revolutie. Docent en gedragsexpert Carmen
Jansen is blij dat ze het initiatief heeft genomen om deze gastspreker uit de
nodigen op school: ‘Wouter is een betrokken en bevlogen gastspreker met veel
kennis over het onderwerp kindermishandeling en seksueel misbruik. Hij wist de
juiste toon aan te slaan bij onze studenten door zijn verhaal te vertellen en
open in gesprek te gaan.’
De studenten en collega’s stelden onder meer de volgende
vragen: Wat doe ik wanneer een kind mij in vertrouwen iets vertelt en mij
vraagt te beloven hierover niks te zeggen, wat kan ik doen als er sprake is van
ongewenste sexchatting en wat geef ik kinderen mee in hun opvoeding over
seksuele omgangsvormen? Na afloop lieten studenten weten wat ze hebben ervaren
en meenemen vanuit het gesprek: ‘In gesprek met een kind over een niet-leuk
geheim laten weten: ik word niet boos, ik vind het niet raar en lach je niet
uit. Ik vond het heel interessant hoe je over je werk vertelde! Heel goed
gedaan!’, ‘Let op je open vraagstelling, sta open, beloof geen dingen die je
niet kunt waarmaken en wees eerlijk’, ‘Kinderen de tijd en ruimte geven als je
iets vraagt om zelf na te laten denken en te antwoorden’, ‘In gesprek met
kinderen om meer informatie te horen over wat er speelt: feitelijk herhalen wat
het kind zegt en aanvullen met tekst ‘vertel me er alles over’ en ‘en verder?’,
‘Veel goede informatie uit eigen ervaring. Veel van geleerd. Het stukje over
een man zijn in dit beroep was ook belangrijk’, ‘Hartstikke bedankt! Was heel
informatief!’ en ‘Mooi om te zien hoe je vol passie je boodschap aan anderen
vertelt’.